iPhone SE İnceleme

Merhaba,

Bugün size iPhone SE incelemesi yapacağım. Aslında konu ile ilgili tonla video ve anlatım ve hatta yorum bulunmakta, bu kargaşa içinde farklı bir yol izleyerek olaya kendi açımdan nasıl yaklaştığımı anlatacağım.

 

2,5 yıldır Nexus 5 kullanıcısıydım ancak memlekete ne Nexus 6 ne de Nexus 6P geldi. Nexus 5 ekranı kırılınca “kendi hatamdan” telefon arayışına giriştim. Tüm telefonları değerlendirmeye aldım ancak bu noktada herkesin ölçütleri farklı oluyor. Bazısı büyük phablet denilen 5.5″ inch ya da bir küçüğü 4.7″ telefonlara yöneliyor daha tonla farklılıktan sadece birkaçı telefon tercihini belirliyor yani sizin de öne çıkan bir ya da iki tercihiniz olmalı, ki bu tercihler öne çıktığı için şu an bir iphone inclemesi izliyorsunuz.

İsterseniz öncelikle neden bu kadar para vermek yerine benzeri bir samsung, lg telefon almadım onu izah edeyim ya da başka bir marka, size Nexus 5 kullanıcısı olduğumu söylemiştim “bir apple fan’ı vs.. değilim yani”. Nexus 5’e yazılımsal anlamda yapmadığım kalmamıştı diyebilirim. Bu sebeple telefonu istediğim gibi kullanabiliyordum ama nasıl desem bunu bir samsung ya da lg ya da benzeri bir markanın telefonunda yaptığımı hayal edemiyorum, donanımla bütünleşmiş ve dışarıdan müdahaleye izin vermeyen yapıları var, müdahale yapsan özellik kaybediyorsun, özelliklere dokunmasan dezavantajları da yanında geliyor. Mesela benim telefonda bloatware denen şişmiş uygulamalar asla olmazdı. 2,5 sene sonra da telefon yağ gibi akardı ve bir kez Nexus’a bulaşmıştım. Kısaca bir telefon Android işletim sahibine sahip olacaksa benim için Nexus olmalıydı ve gelecekte de durum bu şekilde olacaktır ama gelin görünki nexus 5 dışında memlekete girip de satışı yapılan başka bir nexus modeli yok, olsa ne yapacaksın, dışardan getiriyorlar burada cayır cayır kendi markalarını satan huawei gibi markaların teknik desteği dahi resmi olarak yok, motorola’nın durumu ise zaten belli.

Yine de iPhone SE’nin karşısına bir an olsun Note 5’i koydum. Hemen koyulur mu? demeyin, dinleyin. Aralarında boyuttan tut işletim sistemine kadar fark olsa da, iki farklı markanın en iyi telefonlarını karşılaştırmaktı benimkisi. Note 5 kendi yarışanları arasında lider bir telefon ancak kendi serisi içinde çelişkiler içeriyordu, halen Note 5 yerine Note 4 alanları görebiliyoruz. O yüzden Note 5 yerine Note 4 almanın mantığı ağır bastığında, Note 4 vs iPhone SE kapışmasını her halukarda daha Android N desteği alıp alamayacağı belli olmayan Note 4 karşısında 2019’a kadar hatta 2020’nin başına kadar yazılımsal destek alacak iPhone SE kazandı diyebilirim. Yazının en başında dedim ya herkes kendine ait bir iki öncelik sahibi olmalı ve buna göre telefon seçmeli. İşte benim önceliklerimden biri güncellemedir. iphone SE, en son iphone 6S’den sonra çıkan bir telefondur yani en güncelidir.

İkinci öncelik ise boyut idi ve bu konu ile ilgili fikrimi şekillendiren bir yazı okudum. İnsallar phablet telefon alarak tablet gibi verim almaya çalışmaları onlar fark etmese de zaman kaybı niteliğinde “her işimi bir cihazla yapıyorum” mantığının oturmadığı çok nokta var, bir yerden kazanır gibi görünürken bir yerden de feda ediliyor. Mesela o kadar büyük ve ağır telefonları taşımaya çalışmak, etrafına kılıflar alarak zaten büyük olanı korumak istesenizde daha da büyütmek. Bu fikrimin ne kadar doğru olduğunu 4″ telefonu kullanmaya başladığımda anladım diyebilirim, gömlek cebine dahi atabiliyorum, elde duruşu gayet iyi, tek elle rahat işlem yapabiliyorum ve hatta kılıf dahi eklesen telefon daha fazla kabalaşmıyor.

Şimdi bunlar major yani büyük sebeplerdi, şimdi ise küçük yani minör sebeplere geçelim.

İlk olarak iPhone SE’de ki eksik özelliklere bakalım, zira donanım olarak iphone 6S kadar özellik içeren bu telefonda, doğal olarak fiyatı düşmek için bazı özellikleri kısmışlar, bu kısılan özellikler neler ya da hayata ne gibi yansımaları olur. Mesela selfie kamerası 1.2 MP denilip geçilebilir, ancak halen foto kalitesini MP ile kıyaslayanlar var bu durum 2008 de de böyle idi görünen o ki eğitim işe yaramamış 2016da da böyle, halbu ki diyafram açıklığı diye bir durum var değil mi? İşte iPhone Se diyafram açıklığı selfie kamerada daha küçük ve bu yüzden özelliği kısılmış diyoruz, ama şunu net olarak söyleyebilirim; Ön kamera ile çektiğiniz resimler, sosyal medyada kullanılmaz derecede değil kesinlikle hatta gayet kullanılabilir kalitede diyebilirim. Ayrıca retina flash diye bir özellik var, bu özellikle de ekran flash gibi patlıyor resim çektiğinizde.

Bunun yanında Touch ID 1.nesil diyorlar, bu yüzden almayan kimseler olur mu bilmiyorum ancak araştırmalarıma göre Note 5’inki kadar hızlı diyorlar, 1.nesil touch ID ile 2.nesil arasındaki farkı kullanacak olanlar almasın diyeyim, zira ben halen PIN kullanan taraftayım. 2.nesile göre hissedilen en önemli farkı daha yavaş açılması denebilir. Ancak bu yavaşlık öyle HDD’den windows açılışı bekler gibi değil tabi ki.

3D Touch SE’de yok, kullanacaklar almasın, şahsen bu teknoloji ile hiç tanışmadığım için benim için bir olmazsa olmaz olmadı ancak telefonuna film ya da cam koruma kullananlar bundan nasıl etkilenir bilmiyorum, yani az basarda ekranda hissedilir mi? Ayrıca 3D touch’ı kullanan uygulama sayısı şu an az, olmazsa olmaz bir uygulamanız bu teknolojiye geçmiş ve kullanıyorsa o vakit düşünülebilir ancak şu an yaygınlaşmadığı için dert etmeye gerek yok ama her telefonda bu teknoloji olmayacağını düşünecektir program yapımcıları ve adamların derdi program satmak olduğu için bu teknoloji olmayan telefonlar için de 3D Touch ile kullanılan işlemlere alternatif getirirler. Yani bu bir lüks olarak kalacaktır görüşüm hakim. Diğer taraftan çoğu kitleyi 3D Touch olan bir telefona zorlamış olurlar ki SE en son çıkan model olmasına rağmen onda bu özellik yok.

Ekran çözünürlüğünü ve küçüklüğünü dert edenler var, 4K telefon çeken ekrana 720p olur mu? Çok da güzel olur. 4K ile çektiğin videoyu 5.5″ ekranda arada çok fark varmış gibi izleyeceğini sananlar yok değil. Bugün Sony’nin bile performans olarak ürettiği küçük compact ailesi bu ekran boyutları ile geliyor, bu ekran performans demek, bu ekran çok batarya demek, ayrıca Note 5’e adamlar 2K ekran koyuyor onu da eleştirenler var. Yani sizin önceliğiniz nasıl isterseniz, ama ben bu sebepten dolayı SE’yi elemezdim. Hatta açıkca ifade edeyim, madem 4K video mu izleyeceğim ya da Full HD, alırım bir ipad ya da kaliteli ekranlı bir android, filminde tadını çıkarırım mısırımı da yerim, nedir o öyle 5,5″ de film izlemek, ancak youtube izlersiniz.

16 GB ile gelen başlangıç paketi, yuvarlak 2000 TL iken 64 GB 2400 TL, şimdi işletim sisteminde yapılacak türlü değişikliklerden sonra 16 GB size yeterli gelecek türlü türlü ayarlama var, herşeyin suyunu sıkıyorsun, gereksiz şeyleri sil, gereksiz uygulama yükleme, yüksek boyutlu oyun yükleme gibi ve bir diğeri icloud geliyor, özellikle yabancılar bundan bahsetmiş. Olay şöyle, telefonu kurduğunuzda size 5GB ücretsiz bulut alanı veriyor icloud, yabancı diyor ki 16 GB sana yeter, resim çektin at cloud’a, onu yaptın bunu yaptın at cloud’a tamam da senin Türkiye’deki upload hızından haberin yok herhalde? 5 GB bitti ne yapacaksın, apple’a fazla alan için ödeme yapacaksın, onun da matematiğini yaptık, fazla alan için 4 yıllık ödeme yapsan yine 400 etmiyor ama dedim ya ah işte upload hızı. Ayrıca arkadaşlar bu telefon 4K çekiyor, yani bu şu demek bir dakikalık video 400 MB yer kaplıyor, bunun programıydı, müziğiydi vs.. derken 16 GB yetmez, bak bende 1 TB bulut alanı var yine 16 GB düşünmedim, yok bana yeter diyenler, telefona eklediklerini, çektikleri resimler arasından seçip, her an silmeye hazır olsun, birden pat diye yer yok uyarısı alabilirsiniz, hem de o en güzel kareyi çekecekken. Eğer aradaki 400 TL farkı vermem diyorsanız o vakit bir wireless USB stick alın derim, 64 GB wireless USB stickler 200 TL civarı, yani 200 TL cebinizde kalır. Onun dışında 64 GB alıp kafanın rahat etmesi de ayrı bir konu, an itibari ile telefonu alalı 1 hafta oldu, 64GB’ın 55.7 GB’ı kullanılabilir durumdaydı ve şu anda 48,5 GB kullanılabilir var. Bak diyorum sana 1 hafta oldu.. Yok ben SMS telefon kullanırım diyorsan yahu kardeşim o vakit sana nokia 3310 da yeter, niye zorluyorsun kendini? Ha kendi lüksündür hadi ona da bir şey demiyorum. Bir iyi haber var, arada sağda solda okursunuz, sistem güncellemek için apple 5GB alan istiyor diye o da değişti artık ios 9 ile bu alan 1,5 GB’a düşmüş durumda, telefonunuzda sistemi güncellemek için 1,5 GB alan yoksa, boşaltmak durumunda kalacaksınız. Yani sayın okuyucu, bu fikir uçuşmasından elde edilen sonuç şu, her an yanında olan, kamera, resim, müzik, pek çok program için kullandığın akıllı telefonun 16 GB olanı yerine 64GB olanı her zaman mantıklıdır. Pahalıdır evet ama mantıklıdır, yok halen yan çiziyorsan yukarda senin için de seçenekleri saydım.

OIS – Optical Image Stabilizeyşın SE’de yok, 6S’de de yok, bir tek 6S Plus’da var. Bu ne işinize yarar? Telefonu tuttuğunuz el titrese bile bu yapı ile kamera sabit tutulmaya çalışılır, yani yazılımsal değil donanımsal bir özelliktir. Ancak ne var? EIS var bu da Elektronik ..zeyşın anlamına geliyor, tabi ki OIS>EIS lakin aldığınız telefonun fiyatı da bu şekilde değerleniyor, fiziksel donanım ekleyip çıkararak değil mi? Ha ben çektiğim resimlerden memnun muyum? Gayet memnunum, çok eli titreyen biri iseniz o vakit OIS barındıran bir kameray bence önem vermelisiniz.

Adamın biri şöyle bir yorum yazmış bir sitede, inceleme yapıyor bak şimdi, adını boşverin sitenin aynen yapıştırıyorum “Sonuca gelecek olursak iPhone SE cihazıyla yüksek bir performans bekliyorsanız eğer, bu cihazdan önceki çıkmış cihazların üstünden bir performans bekliyorsanız eğer yanılıyorsunuz.” yahu arkadaş, cihazda iphone 6S plusdaki chipset var, sen ne performansından bahsediyorsun, çoğu testte iphone 6S’i bile geride bırakabiliyor tutmuş diyorsun ki önceki cihazları bile geçemiyor. Cihazdan performans bekliyorsanız yanılıyorsunuz diyor. Cihaz tam bir performans cihazı arkadaşlar alacağı güncellemeleri de düşünün teeeeyyy 2019. Bu cihaz erkek adama rose gold aldırır bir cihaz, şöyle anlatayım, dış kasa olarak bu cihazın iphone 5 serilerinden farklı olan tek modeli, rengiyle rose gold’dur. Şimdi bazı elma sevdalılar, “ayyyy ığğğ yeni telefon alacağım yeni model olduğu belli olsun” diyor ve rose gold alıyor. Lakin ben space gray aldım, kimsenin de ne düşündüğü zerre umrumda değil, kendim kullanıyorum, bilmem yeterli arkadaşım.

Bir de barometre sensörü yok yani hava basıncını ölçemiyorsun, yok tekerleğin değil, soluduğun havanın, bu basınç değişiklikleri ile yükseklik gibi ölçütler elde edebiliyorsun, onu ölçemiyeceksin, bak şimdi sayın okuyucu ben bisiklet sürerim, bir yerden diğerine giderken kaç km yükseğe çıktığımı da görmek isterim, lakin yükseklik farklılıkları artık sensöre gerek duymuyor. Çünkü online haritalarda ya da uygulamalarda, bu özellik mevcut, yani iki nokta arası ne kadar yükseklik farkı var belli, bu tıpkı şuna benziyor, cep telefonunda kronometre özelliği var değil mi? A’dan B’ye seyahat ettin, ne sürede vardığını bu kronometre ile ölçmüyorsun, ilgili uygulama sana bu ayrıntıları veriyor, bunu da sensörden değil, GPS aracılığı ile toplayabileceği verilerden alıyor. Gereksizdir filan demiyeceğim çünkü biri çıkar, zorrak diye bir şey ortaya koyar, gerçekten gereklidir, bir şey diyemeyiz. Ama şöyle bir teklifim var, 6S değil 6’da barometre de var gidip onu alabilirsin, aynı fiyata.

Şimdi arkadaşlar şöyle bir toplayayım. Tüm bunlar göz önüne alındığında, şu sonuca vardım, iPhone SE Space Gray  64 GB. Ha bunun üstüne 200 koy altına 400 ser vs.. gerek yok gerçekten aldık gitti, bak öyle hava atar, apple fanboy’u kıvamında da bir tadım yok yani, boş işler bunlar geç, memnunum telefondan, işte iyi kötü objektif bir biçimde sıraladım her şeyi, arada aklıma gelirse buraya düzenleme diye eklerim, merak etmeyin. Aha bak aklıma geldi

4.5 G olayı, şimdi telefonlarda LTE modem türleri var, bu türlere göre de telefonun mobil santraldan aldığı verinin bir sınırı var, SE’de Cat4 var, Maksimum 150 Mbps bir hız söz konusu, bir üst Cat6’da 300 Mbps hız var sanırım. Hattım 4G destekliyor ama bak 3G çeken yer ile 4G çeken yer arasındaki farkı o aradaki 150 Mbps kadar hissetmiyorum halen, yani bu hızlar sana lazımsa Cat9 modem içeren telefonlar var, onları zorla derim ama bana cat4 olsun kıyısından köşesinden LTE çeksin yeter, zaten o hızlara ulaşmak için daha zaman var ve o zamana bu telefon zaten değişir, hedefim 2020 başına kadar en az 4 yıl kullanabilmek bu telefonu. Hadi aklıma başka bir şey daha gelmeden, çabuk git buradan seni okuyucu..

Keyifli bloglar..

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir